آموزش موسيقى

بهترین آموزشگاه موسیقی ساز و آواز

تدریس ، ثبت نام و دوره های آموزش حرفه ای

آموزش آواز و خوانندگی :

پاپ ، سنتی ، کلاسیک ، سلفژ و صدا سازی

آموزش انواع ساز ها زهی ، کیبورد و دیجیتالی ، کوبه ایی ، بادی و  ساز های الکترونیکی

ساز های زهی :

ساز های بادی

ساز های کوبه ای

ساز های صفحه کلید دار کیبوردی

ساز های الکترونیکی

زیر نظر اساتید برتر کشور با مجوز رسمی از وزارت ارشاد

آموزشگاه موسیقی – آموزشگاه موسيقى

تمیز کردن پیانو

آموزش تمیز کردن کلاویه های پیانو – نگهداری کلید های پیانو – پولیش کردن پیانو

 به نام خدا و عرض سلام به کاربران عزیز سایت ما امروز ما به شما

آموزش تمیز کردن کلاویه های پیانو و همچنین اصول

نگهداری کلید های پیانو و پولیش کردن پیانو را با شما مورد برسی قرار

خواهیم داد.

معمولا کلیدهای پیانو بعد از گذشت چند ماه از خرید بخاطر عرق و چربی

پوست دست در هنگام نواختن پیانو و در نتیجه

جذب بیشتر گرد و غبار کثیف و تیره می شوند . برای پیشگیری می

توانید قبل از استفاده از پیانو دستهایتان را بشویید ،

این کمک می کند که کلیدها مدت بیشتری تمیز بمانند.

 

آموزش تمیز کردن کلاویه های پیانو

آموزش تمیز کردن کلاویه های پیانو

متاسفانه برخی افراد بدون اطلاع از آسیب هایی که به کلیدهای پیانو

وارد می شود از مواد شوینده و براق کننده های غیر

استاندارد مانند براق کننده های مبل و حتی داشبورد ماشین استفاده

می کنند . این مواد حلال هایی را درون خود دارند

که لایه های نازکی ر از روی کلیدها بر می دارد و استفاده مداوم از آنها

به مرور باعث فرسایش و خوردگی آنها می شود و

تغییر رنگ کلیدها بعد از چند نوبت استفاده کاملا مشهود می شود.

همیشه از دستمال های بسیار نرم و لطیف مانند پارچه های پنبه ای

استفاده کنید . می توانید از دستمال های مخصوص

ال سی دی و دوربین های عکاسی نیز استفاده کنید . به یاد داشته

باشید که به هیچ عنوان از دستمال توالت و دستمال

هایی که در ساخت آنها از مواد کاغذی استفاده شده استفاده نکنید.

پارچه را تا حدی مرطوب کنید که با کشیدن آن بر روی سطح کلیدها اثری

از رطوبت باقی نماند . به یاد داشته باشید که

استفاده از آب زیاد می تواند باعث نفوذ آن در بین کلید ها شود و از

آنجایی که تنها سطح رویی کلیدها دارای روکش ضد آب

است این رطوبت به مرور زمان باعث خرابی و ورم کردن کلیدها میشود.

نگهداری کلید های پیانو

نگهداری کلید های پیانو

 

بهترین حالت تمیز کردن یک اکتاو و خشک کردن آن و سپس تمیز کردن اکتاو بعدی
است.
به هیچ وجه از پارچه های رنگی که ممکن است با کشیده شدن روی سطح کلید
ها از خود رنگ پس دهند استفاده نکنید.
در برخی موارد، پاک کردن رنگ پارچه از روی کلید ها غیر ممکن است…
پیشنهاد می شود از دو پارچه مختلف برای کلید های سیاه و سفید استفاده کنید
یا اینکه ابتدا کلیدهای سفید که کثیفی
را بیشتر از خود نشان می دهند تمیز کنید و سپس کلیدهای سیاه را پاک کنید.
در فصول سرد سال که آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شایع است برای
پیشگیری از انتقال بیماری ، بخصوص در آموزشگاه
ها و همچنین در صورتی که اشخاص دیگری هم از پیانو شما استفاده می کنند از
مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید .
بهترین این مواد شستشو دهنده های وسایل نوزاد می باشد که در فروشگاه
های لوازم نوزاد و کودک به سادگی قابل تهیه هستند.
دقت کنید که هرگز از مواد ضد عفونی بصورت اسپری استفاده نکنید و تنها با
مرطوب کردن یک دستمال تمیز و کشیدن آن
به نحوی که در بالا توضیح داده شد کلیدها را ضدعفونی کنید.
برای ضد عفونی می توانید از سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید استفاده
کنید.

 

 پولیش کردن پیانو

پولیش کردن پیانو

 

پولیش کردن پیانو

 

در تمیز کردن پیانو باید حتما از پارچه های بسیار لطیف مانند پارچه های پشمی نرم استفاده
کرد و به هیچ عنوان لکه های
چربی یا گرد و غبار را با دستمال های کاغذی و نایلونی نباید از روی پیانو پاک کرد زیرا موجب
خش افتادن بر روی پولیش
پیانو می شود پارچه را فقط کمی مرطوب کنید و در هنگام کشیدن بر روی پیانو دقت کنید که
ناخن شما با پیانو برخورد
نکند. پارچه مرطوب را به آرامی روی سطح پیانو بکشید و بلافاصله با دستمال خشک و لطیف
آن را خشک کنید تا مانع از
لک افتادن روی محل تمیزکاری شود در هنگام پاک کردن پیانو انگشتر ، ساعت و یا هرچیزی
که ممکن است باعث مخدوش
شدن پیانو شود از دست خارج کنید از مواد شوینده و پاک کننده استفاده نکنید و سعی کنید تا
حد ممکن فقط با همان
پارچه مرطوب گرد و غبار روی پیانو را تمیز کنید از گذاشتن وسایل روی پیانو جدا پرهیز کنید ،
زیرا با کوچکترین جابجایی
وسایل، رنگ پیانو مخدوش شده و تنها با پالیش کردن برطرف می شود . اگر گذاشتن برخی
وسایل روی پیانو الزامیست
حتما زیر آن پارچه ای نرم بیندازید هیچگاه خودتان اقدام به پالیش کردن پیانو نکنید و این کار را
از خدمات دهنده مجاز پیانو
بخواهید زیرا پالیش کردن غیر حرفه ای ممکن است به رنگ پیانو آسیب بزند تمیز کردن
قطعات داخلی پیانو نیز باید توسط
فرد حرفه ای انجام شود یک دستگاه پالایش کننده هوا در محل قرار گرفتن پیانو به خوبی گرد
و غبار را جذب می کند و استفاده از آن توصیه می شود.

آموزش موسیقی, آموزشگاه, آموزشگاه پیانو در تهران, آموزشگاه تهران, آموزشگاه ساز پیانو, آموزشگاه موسیقی, آموزشگاه موسیقی پیانو, آموزشگاه موسیقی پیانو تهران, آموزشگاه موسیقی پیانو در تهران, آموزشگاه موسیقی تهران, آموزشگاه موسیقی در تهران, آموزشگاه موسیقی در شرق تهران, آموزشگاه موسیقی در غرب تهران, آموزشگاه موسیقی در شمال تهران, آموزشگاه موسیقی ساز, آموزشگاه موسیقی ساز پیانو,آموزشگاه موسیقی شرق  تهران, آموزشگاه موسیقی محدوده شرق تهران, آموزشگاه موسیقی محدوده غرب, آموزشگاه موسیقی محدوده شمال تهران, آموزشگاه موسیقی علی زند وکیلی, بهترین آموزشگاه پیانو, بهترین آموزشگاه موسیقی, بهترین آموزشگاه موسیقی تهران, بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران, بهترین آموزشگاه موسیقی ساز, بهترین آموزشگاه موسیقی ساز پیانو, پیانو
آموزشگاه موسیقی

ساز تنبک اولین ساز کوبه ای جهان

معرفی ساز تنبک

ساز تنبک اولین ساز کوبه ای جهان

 

ساز تنبک بنا به مستندات زیر دارای قدمتی همپای تمدنهای کهن ایران است.

لازم به ذکر است که بر اساس متون مانده برجا، وجود این ساز به عنوان یک عنصر موسیقایی در تمدن عیلام تثبیت شده است.

درکتاب هزار سال وزن در موسیقی ایرانی; تالیف رضا ترشیزی ،

به خسرو پسر قباد و غلام مربوط به زمان ساسانیان اشاره می شود که در آن نام ساز دمبک آمده است.

 

در همان مقاله عنوان میگردد که در تمدن عیلام سازی شبیه به تنبک را مینواختند.

 

با اینحال می توان گمانه زنیهایی را در مورد حضور این ساز در لایه های قدیمتر زمان انجام داد.

 

درکتاب موسیقی بین النهرین; اثر فرانسیس و گالپین، می خوانیم که در منطقه بین النهرین (سومر) و همچنین در آسیای مرکزی و در حدود

 هزاره های اول و دوم قبل از میلاد، طبلی ساغری شکل و برنزی جنس به نام لی لیس وجود داشته که نوع کوچک و قابل حمل آن را لی لی سو می نامیدند.

لی لی سو شبیه داربوکه عربی بوده که درنقاشیهای متعلق به شهر تبس مصر و در عصر سلسله ۱۸ فراعنه و حدود پیش از میلادی مشاهده شده

 درحالیکه بر روی زانو و زیر دست چپ مردی نوازنده قرار گرفته و با دو دست نواخته می شد.
لیلیسو از جنس چوب و گل بوده و نمونه ای از آن در موزه بریتانیا نگهداری می شود.
در تصویر روی یک لوحه بابلی تصویر لیلیس مشاهده می گردد.

حال، با توجه به مهاجرت اقوام سومری به بین النهرین در هزاره ۴ پیش از میلاد که طی مهاجرت احتمالی از هند یا آسیای مرکزی صورت گرفته 

و بعدها با تمدنهای اطراف خود مانند عیلام ارتباط فرهنگی و تجاری داشته اند 

آیا نمی توان ریشه ساز تنبک را در بین النهرین یا اقوام مهاجر آنجا جستجو کرد

موسیقی

چنین مراودات موسیقایی را می توان بین فرهنگ موسیقایی پیشرفته یونان (مکتب فیثاغورث) و تمدن بین النهرین مشاهده نمود،


بگونه ای که اساس تئوری فواصل فیثاغورث ملهم از دانش بین النهرین می باشد.

تاریخچه طبلهای ساغری در اروپا طبلهای ساغری شکل را به غیر از خاور میانه، می توان در نقاط دیگردنیا مشاهده نمود.


خانم Lynda Aiano ضمن بررسی

صوتی طبلهای ساغری یافت شده در اروپا موارد زیر را بر شمرده است:

▪ حدود ۴۰۰ طبل ساغری گلی مربوط به تمدن نوسنگی و عصر برنز (۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سال پیش) در اروپای مرکزی یافت شده اند.


( در گستره ای بین دانمارک جنوبی-آلمان و جمهوری چک )

▪ در ناحیه آلتایی روسیه در ۵۰۰ قبل از میلاد نیز طبلهای ساغری یافت شده اند.

با توجه به همزمانی تمدن سومر و تمدن نوسنگی که به دنبال آن شاهد تمدن مس و برنز در ۴۵۰۰-۴۰۰۰ سال قبل هستیم،پ


می در تصویر طبل ساغری برنزی مربوط به ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یافت شده در جمهوری چک مشاهده می گردد.

توان یک ارتباط منطقی بین آسیا و اروپا تصور نمود.

شکل متعلق به طبل ساغری از جنس گل پخته تزئین شده، یافت شده درآلمان و متعلق به دوره نوسنگی بالایی (حدود ۲۵۰۰ سال پیش)می باشد.

به این ترتیب طبلهای ساغری(که ساز تنبک نیز گونه ای از آن است) گسترش جغرافیایی وسیعی را در اعصار و قرون مختلف نشان می دهند.

آموزش ساز تنبک

امروزه می توان گونه هایی دیگر را در آفریقا، شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی مشاهده نمود.

نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین

عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت.


در ادامه این ۲ برنامه شاهین مهاجری محقق و نوازنده تنبک به سخنرانی درباره تاریخچه و فیزیک ساز تنبک 

و بعضی از سازهای کوبه ای جهان پرداخت که در این نوشته قسمت دوم متن این سخنرانی را می خوانید.

صدا شناسی ساز تنبک صدای ساز تنبک نشان دهنده ویژگیهای آکوستیکی یک پوست مرتعش کشیده شده بر کاسه تشدید 

و یک رزوناتور هلمهولتزی است.

قبل از هر چیز به ارتعاش پوسته مرتعش می پردازیم.

ارتعاش یک پوسته مرتعش/بررسی صوتی تیمپانی اجسام را از نقطه نظر ارتعاشی می توان یک بعدی مانند سیم تار ، 

دوبعدی مانند پوست ساز تنبک و سه بعدی مانند یک قطعه چوب یا بدنه ساز تنبک فرض نمود.


ارتعاش یک سیم مرتعش در حالت ایده آل خود ، ارتعاشی هارمونیک است.

درارتعاش سیم ، اشکال یا مودهای مختلف ارنعاشی مشاهده می شوند.


اگر اولین شکل ارتعاشی را که دارای یک فرکانس مانند است صدای پایه یا هارمونیک اول بنامیم ، بقیه هارمونیکها دارای رابطه زیرند :

در واقع هارمونیکها مضرب عدد صحیح فرکانس پایه یا هارمونیک اولند.

شکل مقابل نشان دهنده ارتباط هامونیکها با هم و ترکیب آنها در جهت ایجاد شکل نهایی موج ارتعاشی است.


درهارمونیکهای یک سیم مرتعش می توان نقاط حداکثر ارتعاش(شکم) و حداقل ارتعاش(گره) را مشاهده نمود.

آموزشگاه موسیقی ساز تنبک

شکل موج نهایی ساختاری پریودیک و تکرار شونده دارد.


ولی آنچه که در عمل مشاهده میشود اندکی با ریاضی تفاوت دارد.

صدای یک ساز همواره از هارمونیک بودن محض گریزان است و نوعی ناهماهنگی در بین هارمونیکها مشاهده می شود 

که به آن Inharmonicity گویند.

تصویر زیر مربوط به طیف سه بعدی تجزیه صدای تار با نت La=۲۲۰ هرتز است .

دراین طیف مشاهده می شود که همه هارمونیکها به یک شکل در ساختار صدا نقش ندارند و به دلیل تغییر در میزان انرژی آنها در گذر زمان، 

اختلاف در طنین وجنس صدای سازها و همچنین اختلاف رنگ صدای تکنیکهای اجرایی یک ساز به وجود می آید.

اما ارتعاش پوسته مرتعش قانونمندی دیگری را نشان می دهد:

۱) اصوات فرعی هارمونیک نمی باشند.


همچنانکه در شکل مقابل مشاهده می شود بین فرکانس پایه و سایر اصوات فرعی

۲) با توجه به وجود دو نوع گره در اشکال ارتعاشی یک پوسته مرتعش (قطری ، دایره ای) ، 

این اشکال ارتعاشی را به شکل به عنوان مثال شکل ارتعاشی (۰,۱) که همان صدای پایه است دارای یک گره دایره ای

در محل اتصال پوست می باشد و کل منطقه رابطهای از جنس عدد صحیح برقرار نمی باشد.

آموزشگاه موسیقی تهران

 

۳) اشکال ارتعاشی یک پوست طبیعی که بر یک طبل کشیده شده است، به دلیل یکسان نبودن کشش و ناهمگن بودن پوست 

با ارتعاش ایده ال متفاوت است ولی از اصول کلی ارتعاش پوستها پیروی می کنند.

۴) در تیمپانی، به عنوان یک ساز پوستی کوک پذیر، ارتعاش هوای محفظه داخلی ساختار ارتعاشی پوست را تغییر داده 

و به سمت هارمونیک بودن پیش می برد.


این کار با جابجایی اصوات فرعی در ساختار طیف صورت می پذیرد.

۳- در تیمپانی اشکال ارتعاشی (۰,n) مانند (۰,۱) تنها در صدای ضربه نقش داشته و محو می شوند


و اشکال ارتعاشی (m,۱) مانند (۱,۱) به عنوان عناصرصوتی طیف مطرح شده و در کوک صدا نقش دارند.

ساز تنبک اولین ساز کوبه ای جهان

معرفی و آموزش تنبک
مطالب-جالب-موسیقی

30 دانستنی باورنکردنی درباره موسیقی

30 دانستنی باورنکردنی درباره موسیقی

1. معدود فعالیت هایی در زندگی هستند که از کل مغز استفاده می کنند و یکی از آن ها موسیقی می باشد.

2. در اغلب موارد از نسخه اصلی هر آهنگ بیشتر خوشمان می آید این حس لزوما به دلیل بهتر بودن نسخه اصلی نیست بلکه چون اولین بار است که آن را می شنویم این احساس را پیدا می کنیم.

3. گوش دادن به موسیقی هنگام فعالیت، کارایی فیزیکی ما را افزایش می دهد.

4. معمولا بهترین آهنگ مورد علاقه هر کس آهنگی است که یادآور یک رخداد عاطفی در زندگی اش می باشد.

 

5. هنگام گوش دادن به موسیقی ضربان قلب انسان تغییر کرده و از صدا تقلید می کند.

 

6. گل ها با شنیدن صدای موسیقی سریع تر رشد می کنند.

 

7. الویس پریسلی هیچ یک از آهنگ هایش را خودش ننوشته است.

 

8. نوع موسیقی که گوش می کنید به نوع درک شما از جهان تاثیر می گذارد.

 

9. لئو فندر – مخترع سازهای تلکستر و استرتوکستر – نمی توانست گیتار بنوازد.

 

10. گران ترین آلات موسیقی جهان یک ویولن استرادیواریوس است که سال 2011 با قیمت 15.9 میلیون دلار فروخته شد.

 

11. آهنگی که مدام در ذهن شما تکرار می شود به نام کرم گوش شهرت پیدا کرده است.

 

12. نوکلو (NoClue) سریع ترین رپر دنیا است با 723 سیلاب در هر 51.27 ثانیه (14.1 سیلاب در هر ثانیه)

 

13. متالیکا اولین و تنها گروه موسیقی است که در هر هفت قاره اجرا داشته است.

 

14. نیروی دریایی بریتانیا از آهنگ های بریتنی اسپیرز برای ترساندن دزدان دریایی سومالی استفاده می کند.

 

15. نوزادان با گوش دادن به موسیقی دو برابر بیشتر از زمانی که به کلام گوش می دهند آرام می مانند.

 

16. در سال 2015 فضانورد کریس هادفیلد برای اولین بار آلبوم کاملی از آهنگ های ضبط شده در فضا را منتشر کرد.

 

17. هنگامی که بنجامین فرانکلین ساز آرمونیکا را اختراع کرد این ساز در اروپا به چنان شهرتی رسید که موزارت و بتهوون برای آن موسیقی ساختند.

 

18. انیا از هنرمندانی است که آثار بسیار پرفروشی خلق کرده، اگرچه هیچ توری برگزار نکرد اما بیش از 100 میلیون آلبوم های او در سراسر جهان به فروش رفته است.

 

19. موسیقی می تواند به افرادی که دچار آسیب های شدید مغزی شده اند کمک کند تا خاطرات شخصی را به یاد آورند.

 

20. کلمه موزیک (music) از نام Muses الهه هنر در یونان باستان گرفته شده است.

 

21. مسابقات موسیقی، نقاشی، شعر، ادبیات و معماری همگی به عنوان بخشی از رقابت های المپیک از سال 1912 تا سال 1948 برگزار می شدند.

 

22. پیانوها از حدود 12 هزار بخش جدا از هم تشکیل شده اند.

 

23. علم ثابت کرده آوازهای گروهی به کاهش استرس و اضطراب و افزایش سطح اندروفین کمک می کند.

 

24. مردم آمریکا روزانه بیش از 4 ساعت صرف گوش دادن به موسیقی می کنند.

 

25. 51.5 درصد از موسیقی دانان هیپ هاپ به قتل رسیده اند.

 

26. به نظر می رسد طول عمر یک ستاره راک 25 سال کمتر از حد میانگین است.

 

27. سی دی های موزارت در سال 2016 بیشتر از آثار بیانسه به فروش رسیدند.

 

28. مایکل جکسون تلاش کرد کمیک های مارول را بخرد فقط برای این که بتواند نقش مرد عنکبوتی را در فیلم تولیدی خودش بازی کند.

 

29. پیانو تنها یک دهه بزرگ تر از ایالت متحده آمریکا است.

 

30. جان لنون آواز را با شرکت در گروه کر در کلیسای سنت پیتر آغاز کرد

 


30 دانستنی باورنکردنی درباره موسیقی  داستان موسیقی، دانستنی های موسیقی، بهترین آموزشگاه موسیقی،

معرفی-ساز-تار

ساز تار

ساز تار

ساز تار از مهمترین سازهای زهی ایران دارای ویژگیهای اصیل و سنتی قومی ایرانی است.

مشخصات:

1- تار دارای شش سیم بوده كه بوسیله زخمه و مضراب فلزی یا شاخ نواخته می شود.

2- تار بدنه یا كاسه اصلی ساز معمولاً دو تكه و از جنس چوب گردو و حتی توت كهنه می باشد كه به همدیگر می چسبانند.

3- پوست تار بره تودلی است.

4- دسته تار كه جداگانه ساخته شده و بعداً به كاسه وصل می شود به وسیله قطعات شاخ یا استخوان شتر تزئین شده.

5- خرك تار معمولاً از شاخ گوزن بوده.

6- پرده ها از جنس روده گوسفند.

لفظ تار در اصل سانسكریت و (تره) بوده است و از ابتدا با چهار و سپس پنج و در اواخر با شش سیم ساخته شد تار به

شكل امروزی سابقه طولانی و دوری ندارد.

میرزا حسینقلی با تار پنج سیمه و درویش خان با آن مانوس بوده و می نواخته اند.

تار سازان مشهوری همچون یحیی – استاد فرج الله اقدام به تكمیل زیبا سازی

و استاندارد نمودن تار شش سیم نموده اند

كه مشهورترین و كاملترین آنها را یحیی می ساخته همانطور كه گفته شد

مضراب تار یا از شاخ بسیار سخت و یا از فلز

است كه دسته آن موم گرفته شده طول تقریبی آن سه سانتیمتر است اما بطور معمول از جنس برنج است.

آموزشگاه موسیقی

اجزاء ساختمان تار

1) وزن متوسط آن بطور معمول 1700 تا 2200 گرم بوده و قسمتهای مختلف آن عبارتند از سرپنجه ، دسته ، نقاره، كاسه،

پوست، سیم ، گوشی، خرك، شیطانك و پرده

2) دسته تار بطور تقریبی 5/3×46 سانتیمتر است كه از محل سر پنجه با قطر 5/2 تا 3 سانتیمتر شروع و تا محل تلاقی به

كاسه 8 الی 10 سانتیمتر می رسد. دسته معمولاً از چوب گردو بوده .

3) تعداد پرده های تار 28 عدد بوده كه از جنس روده، نخ بخیه (رودة خرگوش یا گوسفند) و گاهاً نایلون می سازند.

4) جعبه گوشی (سر) در انتهای بالایی دسته قرار گرفته و از هر طرف سه گوشی بر سطوح جانبی جعبه كار گذاشته

شده است.


معرفی-ساز-تار

موسیقی-راک

پیدایش موسیقی راک

پیدایش موسیقی راک

 

کار­های نوینی که در حد فاصل دهه ­ی هفتاد تا هشتاد ارائه شد بیش از آن است که بتوان در یک نوشتار تاریخ­ گونه یکایک بازگو شود پیدایش موسیقی راک.
هدف این­ جا بازگو کردن گرایشاتی است که در این دهه پایه گذاری شد پیذایش موسیقی راک.

اما در آغاز باید به ریشه­ ی این ابداعات پرداخت، این که چه چیز سبب می ­شود

این حجم از بدعت ها در موسیقی راک گذارده شود.

یکی از محرک ­های اصلی این موضوع را باید در افزایش گردش سرمایه در این موسیقی غیرسرمایه­ داری جست.

با ورود و شهرت پدران این سبک به بازارهای فروش، علاقه و حجم ورود نیرو به این سبک افزایش یافت.

این نیرو در حالی وارد این سبک از موسیقی می ­شد که به­ خاطر نفس جسارت ­آمیز و هنجارشکنش،

از آغاز از سوی اشخاصی که در جست ­و جوی چیز دیگری بودند،

مورد استقبال بود، در نتیجه این افراد تازه­ وارد هم بدعت گذار و هم

جسارت کافی را دارا بودند.

افرادی که وقتی به Mick Jagger از The Rolling Stones گوش می ­دادند

از نظر بزرگ ­ترهای خود یاغی و پر­ دردسر تصور می ­شوند.

افرادی که در موسیقی Jimi Hendrix افسانه­ ای، دنبال آن تکنیک­ های ناب گیتارنوازی

چپ­ دستی­ او بودند و نه موسیقی

برای رقص با معشوقه ­ی سانتی ­مانتال خود.

آموزشگاه موسیقی

یکی دیگر از این دلایلی که به عنوان متهم در ردیف نخست برای این حجم از نوآوری

در موسیقی می ­نشیند بدون تردید

گسترش امکانات گیتار الکتریک به عنوان اصلی ­ترین ساز این سبک از موسیقی است.

دستگاه­ های آمپلی ­فایر در انتهای این دهه، امکانات زیادی برای افزایش Gain صدا پیدا کردند،

امکاناتی که پیش ­تر در

اختیار و انحصار مهندسین صداساز بود، اینک در اختیار نوازندگان قرار می­ گرفت.

این نوآوری­ ها را به گرایشات پدران هیپی به موسیقی­ های شرق و در نتیجه ورود سازهای

ناهنجاری در موسیقی غربی

مانند سیتار و گام های پنج­ تایی پنتاتونیک اضافه کنید.

نفس این ورود سازها منجر به ورود اصوات خاص ­تر به آواهای موسیقی راک شد.

این یعنی به مرور کیبورد، فلوت Jethro Tull و در نهایت کیبوردی که همه­ ی این اصوات

نامانوس را برای ما ایجاد کند،

امکانات صوتی بی­ پایانی را پیش ­روی موسیقی راک نهاد.

نکته­ ی نهایی را باید در جاذبه ­های محتوایی یافت. موسیقی پَساراک پس از گذشتن

از مرز ترانه­ های عادی موسیقی پاپ

موفق به جذب و بدل به تریبونی برای افراد گسترده­ تری در جامعه شد و در نتیجه­ ی این جذابیت،

افراد بیشتری وارد این موسیقی شدند.

افرادی که سبک­ های منحصر به فرد خود را پایه گذاشتند.


موسیقی-راک

پیدایش موسیقی راک  راک، آموزش آواز،استاد آواز، بهترین استاد آواز، استاد آواز شرق تهران، استاد آواز شمال تهران،استاد آواز غرب تهران،آموزشگاه موسیقی، بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

آموزشگاه-موسیقی

موسیقی بهبود آلزایمر

موسیقی بهبود آلزایمر

موسیقی باعث فعال شدن بخش احساسات و همچنین حافظه در مغز می‌شود که بهبود علائم بیماری آلزایمر را در پی خواهد داشت.

اکثر مردم با نشانه ها وعلائم ضعف حافظه و اختلال عملکرد آن، به خصوص بیماری آلزایمر تا حدی آشنا هستند.

گیج بودن، عدم توانایی در شناختن خود و یا افراد دور و بر و همچنین ضعف روحی و بی علاقگی نسبت به پیرامون از جمله نشانه های آلزایمر هستند.
این بیماری برای خانواده ی فرد بیمار نیز بسیار دشوار است.
در صورت پیشرفت بیماری، فرد حتی بهترین و نزدیک ترین دوست خود و اعضای خانواده اش را نیز نمی‌شناسد.

اما آیا راهی برای از بین بردن یا خفیف کردن علائم بیماری آلزایمر، که در بالا عنوان شد وجود دارد؟
به نظر می‌رسد راهی وجود دارد داشته باشد: موسیقی. موسیقی با مغز ما تعاملی بسیار قوی ایجاد می‌کند.

تقریبا همه ی قسمت های مغز، توسط موسیقی فعال می‌شوند.

موسیقی بر ابعاد دیگری هم تاثیر دارد؛ مثلا تاثیر موسیقی بر احساسات و توانایی یادگیری ما را می‌توان ذکر کرد.

آموزشگاه موسیقی -موسیقی بهبود آلزایمر

 

نورولوژیستی به نام اُلیور در کتاب خود تحت عنوان عشق به موسیقی (Musicophilia)، درباره ی مردی نوشته است که بیماری آلزایمر پیشرفته داشته است.
به طوری که تقریبا هیچ چیز را به یاد نمی‌آورده است.

نه جایی را که زندگی می‌کرده می‌شناخته، نه به یاد می‌آورده زندگی خودش را چه طور می‌گذرانده است و نه حتی نحوه ی لباس پوشیدن و کارهای اینچنینی را به یاد می‌آورده است.

اما او تقریبا همه ی آهنگ هایی را که زمانی می‌خوانده است، به یاد داشت.

او حتی قادر بود همچنان در یک کنسرت شرکت کند و آواز بخواند، در حالی که راه رسیدن به کنسرت را نمی‌توانست به حافظه بسپارد!

این موضوع بسیار جالبی است که موسیقی حتی با گذشت چندین سال، در ذهن فردی که به آزایمر پیشرفته مبتلا بود هنوز وجود داشت و از ذهن وی پاک نشده بود.

موسیقی، می‌تواند حتی باعث بهبود در علائم بیماری آلزایمر شود.

اُلیور در کتاب خود، همچنین داستان واقعی درباره ی زنی را روایت می‌کند که او نیز از آلزایمر شدید رنج می‌برده است.

او تمام طول روز را روی مبل می‌نشست و تلویزیون تماشا می‌کرد. یک روز، یک از اعضای خانواده اش کانال تلویزیونیِ موسیقی کلاسیک را گذاشت.

۲۴ ساعت بعد، نشانه های بهبودی ظاهر شد؛ به طوری که فرد بیمار از روی مبل برخاست و تمایل نشان داد تا با خانواده اش شام بخورد و شروع به تعامل با دیگران کرد و به پیرامون خود توجه بیشتری نشان داد.

 

موسیقی چگونه باعث بهبود بیماری آلزایمر می‌شود؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مشغول انجام کارهای روزمره ی خود هستید و ناگهان چیزی به یاد شما می‌آید به طوری که ظاهرا هیچ تشابهی با کاری که شما در حال انجام آن بودید ندارد!

حقیقت این است که مغز شما، تشابهی هر چند کوچک بین این دو – کاری که در حال انجام آن هستید و چیزی که در آن لحظه ناگهان به ذهن شما خطور می‌کند – پیدا کرده است.

موسیقی هم تقریبا همین گونه عمل می‌کند.

دو ناحیه ی ساختاریِ مغز که شدیدا به موسیقی واکنش نشان می‌دهد، ناحیه هایی هستند که به احساسات و همچنین حافظه ی فرد مرتبطند.

آهنگ های قدیمی، می‌توانند یادآور خاطرات و احساساتی باشد که فرد در گذشته با آن آهنگ داشته است.

قسمت حافظه و احساسات مغز، با گذاشتن آهنگی که او قبلا و در دورانی که سالم بوده است گوش می‌داده، فعال می‌شود و این موضوع باعث به یاد آوری و بهبود بیماری آلزایمر در فرد بیمار می‌گردد.

اُلیور در کتابش بیان می‌کند که گذاشتن آهنگ برای فرد بیمار، ممکن است به یاد او آورد که در چه زمانی برای اولین بار به آن آهنگ گوش داده است و در نتیجه آن قسمت از مغز وی فعال شود.

علاوه بر فعال تر شدن حافظه ی فرد، موسیقی باعث برانگیخته شدن احساسات او نیز می‌شود؛ به طوری که احساس شادی بیشتری کرده و تمایل بیشتری به ارتباط و تعامل با محیط و افراد از خود نشان می‌دهد.

لازم است ذکر شود که فرد بیمار لزوما یک موزیسین نیست؛ این اتفاق می‌تواند تقریبا در هر فرد رخ دهد.

آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که برای فرد بیمار، آهنگ هایی گذاشته شود که می‌دانیم احتمالا وی در گذشته آن ها را گوش داده و یا با آن ها خاطره هایی دارد.
در نتیجه می‌توان کمک کرد تا فردی که به بیماری آلزایمر دچار است، به بهبودی نزدیک شود و یا از شدت علائم بیماری کاسته شود.


موسیقی و تاثیر آن بر آلزایمر

موسیقی بهبود آلزایمرموسیقی راهکار کاهش استرس وبهبود آلزایمرآموزش موسیقی با حضور علی زند وکیلی وآموزش آواز از مبتدی تا حرفه ای و استعداد یابی و معرفی اسپانسر

آموزشگاه موسیقی

کاربرد پیانو برای نواختن موسیقی سنتی | آموزشگاه موسیقی

کاربرد پیانو برای نواختن موسیقی سنتی

نواختن موسیقی سنتی ایران با ساز پیانو معمولی کار دشواریست
چونکه ساخت ساز پیانو بر پایه دوازده صوت در هر هنگام (اکتاو) است
در صورتی که در موسیقی سنتی احتیاج به هفده صوت است،
یعنی اگر پیانو را از اول برای موسیقی سنتی ساخته بودند میبایستی پنچ کلید به هر هنگام اضافه میکردند
که البته طول آن پیانو یک برابر و نیم بزرگترو چندین برابرگرانترمیشد.

گام استاندارد غربی :

گام دوازده صوتی غربی که بگام کروماتیک معروف است
گامیست معتدل که درآن هر کلید ساز پیانو، معرف یک صوت (یا یک نت ) میباشد.

این گام شامل تمام ِ اصواتیست که در موسیقی غربی وجود دارد
و کلیه موسیقی کلاسیک غرب و تمام آلات موسیقی اروپایی بر مبنای همین گام طرح شده اند.
گام کروماتیک در حقیقت تلفیقی است از گام های نامعتدل ِ قبل از زمان باخ که دراروپای آنزمان معمول بوده.
بعضی براین باورند که گام معتدل گامیست غیرطبیعی
بدلیل اینکه اکثر خوانندگان سولو و یا تکنوازان ساز های بدون پرده خود بخود از اعتدال خارج میشوند.
شاید همین طبیعی بودن موسیقی ماست
که باعث ایجاد خود کاوی و یا بقول استاد مرتضی ورزی “غم” میشود.
بهر صورت اگر جنبه اعتدال را فراموش کنیم،
بجاست که گام هفده صوتی سنتی را “گام کروماتیک ایرانی” بنامیم
چونکه هریک از پرده های تار و یا سه تار نماینده یکی از هفده صوت (یا نت) این گام است.

از مطالب بالا میتوان به چند نکته مهم پی برد :

١- کوکِ اروپایی ِ پیانو ، که بر مبنای گام معتدل کروماتیک است،
جوابگوی ِ هردو گام ِ بزرگ و کوچک میباشد.
بقول شادروان عارف قزوینی اگر صد تا ساز پیانو از کشتی پیاده کنند هر صدتا کوک ِ ماهور دارند،
هرچند برداشت آن مرحوم کاملا صحیح نیست چونکه گام بزرگ قابلیت اجرای ِ همهِ گوشه های ماهور را ندارد.

٢- گام دیاتونیک اروپایی همنوازی بین چند ساز مختلف را آسان کرده است
چونکه میتوان برای هر ساز یکی از دوازده گام، کوچک یا بزرگ، را که بآن ساز بخورد انتخاب کرد.
این نوع همنوازی اجازه میدهد ساز هارا بچند گروه تقسیم کرده
و برای هریک گروه، نت های ِ جدا گانه ای نوشت
بطوریکه در جمع، چند صدایی تولید شده و عمق ِ محسوسی باجرای یک قطعه موسیقی بدهد.

٣- علاوه بر هشت نت اصلی که در بالا بآنها اشاره شد،
چهار نوت فرعی دیگر نیزممکن است گاهگاهی موردِ استفاده قرار بگیرند.

روشهای متداول کوک کردن ساز پیانو :

همانطور که در آغاز این مقاله ذکرشد پیانویی که دارای هفده صوت در اکتاو بوده
و دارای تمام صوتهای ِ لازم ِ ایرانی باشد یافت نمیشود.
خوشبختانه گام دیاتونیک ایرانی، مانند گام دیاتونیک اروپایی، بر مبنای هشت نت اصلی ساخته شده
که در آن نت اول و هشتم ١٢٠٠ سنت از یکدیگر فاصله دارند،
با این تفاوت که هشت نتِ اصلی ایرانی از هفده نتِ نا معتدل ِ “کروماتیک ایرانی” انتخاب شده
نه از دوازده صوت معتدل “کروماتیک اروپایی”.
معضل ِ جا دادن هفده صوت ایرانی در دوازده کلید ساز پیانو را
میتوان با ایجاد پنج گام دیاتونیک ِ نا معتدل، یا پنج کوک خاص حل کرد.
این پنج کوک که هریک با نام یکی از دستگاه های موسیقی ایرانی شناخته میشوند
و بیش از صد سال پیش در بین پیانو نوازان ایرانی رواج یافته است،
باین قرار است:

١- کوک شور، معرف دستگاه نوا و دستگاه شور و چهار نغمه آن- دشتی، ابوعطا، بیات زند و افشاری
٢- کوک ماهور، معرف دستگاه ماهور و دستگاه راست پنجگاه
٣- کوک همایون معرف دستگاه همایون و نغمه های آن- اصفهان و شوشتری
۴- کوک سه گاه معرف دستگاه سه گاه و بالاخره
۵- کوک چهارگاه معرف دستگاه چهار گاه.

کوک ساز پیانو به منظور اجرای موسیقی ایرانی با وجود قدمت بیش از صد سال،
هنوز به مرحله مشخصی نرسیده است
و بستگی زیادی به انتخاب سبک و حساسیت گوش ِ خودِ نوازنده دارد،
علاوه بر آن ساز های دیگر هم مجبور هستند خود را با ساز پیانو وفق دهند.
بعلاوه فواصلی که تا بحال مورد تائید نوازندگان ایرانی بوده،
شامل پرده، نیم پرده، ربع پرده، سه چهارم پرده و پنج چهارم پرده، با اذعان همه نوازندگان اعدادی تقریبی اند.

آموزش پیانو

با دردست نداشتن وسایل اندازه گیری تنش صوتی و مقایسه آن با معیار های شناخته شده،
کوک پیانو سنتی امری کاملا ً خصوصی و شخصی بجا مانده است.
باوجود چالش های فوق میتوان وجوه مشترکی در روش کوک پیانو بین نوازندگان سنتی مشاهده کرد

١ – اکثر نوازندگان کوک معتدل را ماخذ قرار داده
و فقط به تغییر معدودی از دوازده کلید ِ هنگام اکتفا میکنند.
باین ترتیب بیشتر فاصله ها بصورت معتدل ِ یکصد یا دویست سِنتی باقی میمانند.
٢ – چون وسعت تنش ِ ساز های ایرانی بیش از سه هنگام نیست،
معمولا فقط سه هنگام میانی ِ پیانو مورد استفاده قرار میگیرد.
٣ – ممکن است با دقت در کوک پیانو نوازنده بتواند مرکب نوازی کند
یا بعبارت دیگر از یک دستگاه بدستگاه دیگری برود،
هرچند اجرای مرکب نوازی مستلزم شنوایی بسیار حساس و آشنایی کامل بگوشه های دستگاه های مورد نظر است.
۴ – در بعضی کوک ها ممکن است فواصل یک گام را با فواصل گام ِ پیشین و یا بعدی تا اندازه ای تغییر داد.
این روش که در بعضی از کوک های سنتورمرسوم است،
منحصر به پیانو معمولیست و اجرای آن گرچه مهم ولی در پیانو الکرونیکی غیر ممکن است

در دو دهه اخیر آقای پروفسور هرمز فرهت
که سالها سمت استادی کرسی موزیک را در دانشگاه دوبلین داشتند
کتابی بعنوان “پندار دستگاه در موسیقی فارسی ” منتشر کردند
که در آن شرح مبسوطی راجع باندازه گیری فواصل نت ها در گام های ایرانی درج شده است.
با مطالعه برروی چند سه تار که بدقت کوک شده اند،
ایشان براین باورند که

فواصل را میتوان به پنج دسته مشخص تقسیم بندی کرد:

١- پرده ها که فاصله آن بین ٢٠٠ تا ٢٠۵ سنت است و اندکی با پرده دیاتونیک اروپایی تفاوت دارد.
٢- نیم پرده هایی که فاصله آنها ٩٠ سنت یا کمتر است و کاهش محسوسی از نیم پرده اروپایی است.
٣- پرده های میانی کوچک که فاصله آنها بین ١٢۵ و ١۴۵ سنت میباشد.
۴- پرده های میانی بزرگ که فاصله آنها بین ١۵٠ و ١٧٠ سنت است.
۵- پرده اضافی که فاصله آن در حدود ٢٧٠سنت بوده یعنی نزدیکتر به یک و نیم پرده اروپائیست و مورد استفاده زیادی نیست.

در اینجا برای روشن شدن نکات بالا بدو مثال اکتفا میکنیم
که هر دو آنها کوک هائیست که آقای رامین ذوالفنون در نواختن موسیقی ایرانی بر روی پیانو بکار میگیرد.
این قطعات به منظور اندازه گیری دقیق فواصل بر روی پیانو الکترونیکی اجرا شده است.
ایشان دارای سابقه طولانی در نواختن پیانو به سبک استادِ شادروان مرتضی محجوبی بوده
و سال هاست که با کوکِ ساز پیانو مأنوسند

روش کوک کردن پیانو الکترونیکی :

در پیانو الکترونیکی که مجهز به نرم افزار مخصوص کوک کردن باشد
میتوان تنش هر کدام از دوازده کلیدِ هنگام را تا ۶۴ سنت بالا برد ویا کاهش داد.
این کار بوسیله گذاشتن اعدادی از ۶۴- تا ۶۴+ در محل مخصوصی برای هر کلید انجام میشود.
اگر کلیدی دارای عدد صفر باشد تنش آن با تنش ِ همان کلید در گام معتدل یکی است.
بعد از تنظیم کردن یک هنگام، کلید های دیگر ساز پیانو خود بخود تنظیم میشوند.
این دوازده عددِ تنظیم که باسم آفسِت شناخته شده اند
در حقیقت معرف کوک یک دستگاه مشخص در یک کلید معین ( کلید تونیک یا نت اول گام دیاتونیک) است.

بنا بر این برای هر دستگاه میتوان دوازده گام دیاتونیک نوشت
که فواصل صوتی هر یک با فواصل صوتی ِ یازده گام دیگریکسان است.
دسترسی به این دوازده گام برای هر دستگاه، همنوازی را بآسانی ِ موسیقی اروپایی میکند،
اگر چه در گام های سنتی اثری از اعتدال نیست.
همچنین با همین نرم افزار میتوان آفست های ِ هریک از گام هارا بآسانی به بایگانی سپرد
و در صورت لزوم هریک راکه مورد نیاز باشد درظرف چند ثانیه روی ساز پیانو سوار کرد.
با توجه باینکه پیانو الکترونیکی میتواند صدای چندین صد ساز مختلف را ارائه بدهد،
این ساز میتواند وسیله ای آسان برای گشایش تنوع و ایجاد چند صدایی در موسیقی ما بشود.

آموزش ساز پیانو

نرم افزار ِ “پرده” که بوسیله آقای دکتر علی رضایی ابداع شده است
گنجینه ای وسیع و در ضمن ساده در دسترسی ما قرار داده
که با آن میتوانیم گام های ایرانی را، که قرن ها در این مرز و بوم رایج بوده و هست،
زیر ذره بین فیزیکی و علمی قرار بدهیم.

با این نرم افزار می توان کلیه دستگاه ها، نغمه ها وگوشه ها را،
که در تمام ایران و یا در بخشی از آن رایجند، تحت مطالعه دقیق و سنجش با یکدیگر قرار داد
و با انتخاب یک دستگاه و یک کلید تونیک میتوانیم هر دوازده آفسِت و هر هفت فاصله دیاتونیک را بدست آوریم.
مضافا بر اینکه میتوان هر یک از آفست ها را بمیل خود تغییر داده
و اثر آنرا در گام دیاتونیک مشاهده کرد
ویا به پیروی نوازندگان ساز پیانو معمولی از گام معتدل شروع کرده و بمیل خود گام جدیدی بسازیم.
بهر صورت اگربما عنایت کرده و از کشفیات خود در این موضوع مارا مستحضر کنید
باعث سرفرازی اینجانب و آقای دکتر رضایی خواهد بود.

مجموعه سی پنج گام ِ دیاتونیکی که بهمراهِ نرم افزار “پرده ” ارایه میشود
گام هایی هستند که با همنوازی، با ارکسترهای سنتی ِ شناخته شده ایرانی
و بعضی از خوانندگانی که سابقه درازی دراجرای آواز دارند بدست آمده است.
منشأ این موزیک دیسکت هایی هستند که در دو دهه اخیر ببازار عرضه شده اند،
ازجمله چندین دیسکت از گلهای رنگارنگ،
ارکستر های استاد فرامرز پایور و استاد روح الله خالقی و کنسرت های خانم پریسا و آقای محمد رضا شجریان که در سالهای اخیر در اروپا یا در امریکا اجرا شده اند.

آموزشگاه موسیقی

با وجود تفاوت محسوسی که در بعضی از موزیک های محلی وجود دارد،
بواسطه نداشتن آشنایی با آنها، سعی در جدا کردن آنها از بقیه نشده است
با اذعان بر اینکه ریشه و منشأ اکثر گوشه های سنتی بظن قوی همین آواز های محلی هستند.

چنانکه در بالا اشاره شدهمنوازی با ساخته های استادان موسیقی،
ویا بزعمی دیگرفراگرفتن سینه به سینه،
کلید راهبردیست برای آشنا شدن بدستگاه ها و نغماتی که پایه و اساس موسیقی مارا تشکیل میدهند
ولی همصدا کردن ساز پیانو الکترونیکی با سازهای سنتی ایران کار دشواریست
چونکه ساز های ما بر مبنای استاندارد های معمول ( لا مساوی ۴۴٠ هرتز ) کوک نمیشوند.
اگرچه در پیانو الکترو نیکی نرم افزاری وجود دارد بنام “میکرو تونینگ ”
که تنش همه کلید های پیانو را باندازه مشخص بالا برده و یا کاهش میدهد
ولی متاسفانه این نرم افزار فقط در گام معتدل کاربرد دارد.
تنها راه گذشت از این معضل استفاده کردن از اهرم “تغییر صوت” است
که وسیله ایست برای بالا بردن و یا کاهش تنش صوتی
و معمولا ً فقط در حین نواختن پیانو از آن استفاده میشود.
با برداشتن فنری که خود بخود آنرا در وسط نگاه میدارد
میتوان اهرم را برای اضافه یا کاهش کردن تنش تا ١٢٠٠ سنت بکار برد
و از آن برای هم کوک کردن ساز پیانو جهت همنوازی استفاده کرد.

آموزشگاه-موسیقی-آموزش-پیانو

کاربرد پیانو برای نواختن موسیقی سنتی

آموزشگاه موسیقی – کلاس موسیقی – کاربرد پیانو برای نواختن موسیقی سنتی  – آموزش موسیقی – آموزش گیتار – آموزش پیانو – آموزش آواز – آموزش خوانندگی – آموزش سلفژ – آموزش صدا سازی – بهترین آموزشگاه موسیقی – آموزش سنتور آموزش تار – آموزش ویولن – استاد خوب – 

آموزشگاه موسیقی

ویژگی های ویولن خوب برای خرید | آموزشگاه موسیقی

اولین چیزی که در مورد راهنمای خرید ویولن جلب توجه میکند جنس چوب ساز باید باشند
در پشت ساز باید رگه های پلنگی به صورت کاملا واضح و قابل مشاهده و تا حد ممکن یک نواخت و متقارن وجود داشته باشد ،
نکته ای که خیلی باید به آن دقت کنید این است که ساز دارای رگه تقلبی نباشد
مثلا رگه ها را به وسیله رنگ و یا تراش درست نکرده باشند و از خود چوب باشد
پشت ساز با نوک انگشتان لمس کرده و حرکتی عمودی انجام دهید
در صورت زیر دست خود احساس برا آمدگی و فرو رفتگی کردید ۹۰% رگه اصلی است.
و مورد بعد جنس صفحه رو ( که هیچی) ولی کیفیتش باید رگه ها ریز ، متراکم ، یکنواخت و تا می شود به هم نزدیک باشند.

آموزشگاه موسیقیآموزش ویولن

دومین مورد لوازم ساز است که حداقل احتیاجات یک ساز خوب :
آرشه حداقل ۸ پر (سالم) ، چعبه چهار گوش و مرغوب،
زیر چونه باید یکی از این موارد باشد (۱- ضد حساسیت ، ۲-آلمانی مارک وسترن و۳- یا از جنس آبنوس یا روز بوت )
و همچنین گوشی های ساز البته در مورد گوشی تا حد امکان آبنوس چون در صدا تاثیر گذار است.
خرک هم بسیار در صدای ساز تاثیرمی گذارد
در مورد سیم تقریبا روی تمام ویولن ها سیم اولیه تست می باشد مگر آنکه خود فروشنده روی آن قرار دهد.

سعی کنید ساز را تنظیم شده بخرید
هزینه تظیم ساز های بین ۵۰ الا ۱۰۰ هزار تومان می باشد ولی بسیار در صدای ساز تاثیر گذار است
توجه داشته باشید که تنظیم کردن ساز بسیار مهم است
و کسی که اینکه را انجام می دهد باید مهارت لازم را داشته باشدو ساز باید با توجه با سبک تنظیم شود

البته بهترین راهنمای خرید ویولن این است که برای شروع فراگیری موسیقی همیشه لازم نیست هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید.
اگر به دنبال یک ویولن مناسب برای شروع یادگیری هستید، می‌توانید با هزینه‌ای ناچیز، به مقصودتان برسید.

ویژگی های ویولن خوب :

۱-شفافیت صدای ساز ( عدم تداخل صدای نت و اینکه شما بتوانید به راحتی تک تک نت ها زده شده را تشخیص دهید)
۲- حجم صدای ساز ( بلندی صدا)
۳-پاسخ گو بودن در پوزیسون ها ی بالا ( پایین دسته)
۴- خوش دست بودن گریف ( نه زیاد باریک و نه زیاد پهن)
۵-نداشتن ایراداتی مثل باز شدن کلاف ، ترک بیخ دسته ، تاب داشتن گریف ، عدم تطابق کلاف ها ، و الگو سالم ساز
۶- وزن ساز که ساز نباید نه زیاد سبک باشد و نه زیاد سنگین ،
ولی در صورت شما به آن سطح آگاهی رسیده بودید که بتوانید وزنی که شما با آن راحت هستید را انتخاب کنید
موردی ندارد اگر از استاندارد خارج شوید.

آموزشگاه موسیقی – کلاس موسیقی – آموزش موسیقی – آموزش گیتار – آموزش پیانو – آموزش آواز – آموزش خوانندگی – آموزش سلفژ – آموزش صدا سازی – بهترین آموزشگاه موسیقی – آموزش سنتور آموزش تار – آموزش ویولن – استاد خوب – ویژگی های ویولن خوب

آموزشگاه موسیقی

5 نمونه از بهترین مارک پیانو در جهان

5 نمونه از بهترین مارک پیانو در جهان

چه کسی سازنده بهترین مارک پیانو در دنیاست؟

ما هر سال هزاران پیانو را انتقال می دهیم و اغلب از ما پرسیده می شود که “ بهترین مارک پیانو چیست؟ ” صدها سازنده پیانو در دنیا وجود دارند اما تنها تعداد کمی از آنها کیفیت و تاریخچه ای برجسته برای انتخاب شدن به عنوان سازنده بهترین مارک پیانو دنیا را دارند.

مقیاسی عملی وجود ندارد که بتوان از آن برای اندازه گیری کیفیت و ارزش این ساز زیبا استفاده کرد. ترکیبی از تن، صدا، اکشن، تاریخچه و شور است که هر ساز را اشباع می کند. بهترین سازندگان پیانو، سازهایی بدون تاریخ مصرف می سازند، که صدایی بی رقیب، تن (لحن) و یا محدوده ای پر قدرت تولید می کند. به این ترتیب انتخاب بهترین سازندگان پیانو، یک ارزیابی ذهنی است، اما در طول سالیان ما به نظرات پیانیست ها، کوک کنندگان، نوازندگان و فروشندگان پیانو گوش دادیم، و با ترکیب این دانش (داده ها) لیست بهترین سازندگان پیانوی دنیا را گردآوری کردیم.

بدون هیچ ترتیب مشخصی، این لیست 5 سازنده بهترین مارک پیانو است:

بوزندورفر – Bösendorfer

بوزندورفر (Bösendorfer) یکی از قدیمی ترین سازندگان پیانوی لوکس در دنیا است، که در وین اتریش در سال ۱۸۲۸ شروع به کار کرد. ایگناز بوزندورفر (Ignaz Bösendorfer) شرکت را تاسیس کرد و از افتخار لقب “پیانو‌ساز رسمی” امپراطور اتریش در ۱۸۳۰ برخوردار بود. بوزندورفر به دلیل ابداع در توسعه دادن صفحه کلید ۸۸ کلیدی به صفحه کلید Imperial Grand (مجلل بزرگ) که دارای ۹۷ کلید است، (۸ اکتاو )، معروف است. این محدوده اضافه، Imperial Grand را به یکی از دوست داشتنی ترین پیانوهای رویال (گرند)(Grand) کنسرت در جهان تبدیل کرده است، که تا به امروز نیز این محبوبیت ادامه دارد. کلید‌‌های اضافه به قدری محبوب بود که بوزندورفر صفحه کلیدش را بر روی دامنه بسیاری از تولیداتش گسترش داده است.

ما در جهان به خاطر کیفیت، غنای برجسته رنگ تن، و صدای خالص و الهام بخشمان معروف هستیم. دستیابی به یک بوزندورفر در طول عمر بسیاری از افراد، یک رویا است. ما برای آنها، چیزی بسیار ویژه، با از خودگذشتگی و حرفه ای بودن می سازیم: Bösendorfer در میان بزرگان (Grands)

بوزندورفر پیانو‌های لوکس و منحصر به فردی را پیشنهاد می دهد، آنها در سال، تنها چند‌صد پیانو می سازند و هر پیانو دست ساز می باشد. پیانو های آنها با صدایی تیره تر و یا صدایی غنی‌تر از پیانوهایی با صدایی خالص اما کمتر قوی، شناخته می شوند.

بلوتنر – Blüthner

یکی دیگر از تولید کنندگان بزرگ پیانو، این بار از لایپزیش (Leipzig) آلمان است. در سال ۱۸۵۳ Julius Blüthner شرکت را پایه گذاری کرد و تا امروز فعالیتش (کمپانی) ادامه دارد و توسط خانواده بلوتنر اداره می شود. ۴۷ سال بعد بلوتنر با ساخت بیش از ۵,۰۰۰ ساز در سال، به بزرگترین سازنده پیانو در آلمان تبدیل شد. پیانو‌های بلوتنر هنوز به خاطر کیفیت و تن صدای روشن معروف هستند. ویلهلم کمپف (Wilhem Kempff)، پیانیست تحسین شده، از پیانو‌‌های بلوتنر (Blüthner Pianos) به عنوان «دقیق» یاد می کند و از آنها به خاطر داشتن زیبایی بی نظیر تجلیل می کند.

برای اولین بار یک گرند پیانوی (Grand Piano) مارک بلوتنر در یک رسیتال هوایی استفاده شد، کمپانی یک پیانو برای بالون مشهور هیندنبورگ (Hindenburg)، ساخته بود که با آن از اقیانوس آنلانتیک عبور کرد. جنگ جهانی دوم این سازنده پیانو را تحت فشار قرار داد و کارخانه آنها توسط یک حمله هوایی در سال ۱۹۴۳ تخریب شد، خوشبختانه این کارخانه در سال ۱۹۴۵ بازسازی شد.

در طول سال‌ها و تا به امروز، بلوتنر ساز های زیادی ساخته و اعتبار و شهرتش در کیفیت فوق العاده را حفظ کرده است. پیانو‌های بلوتنر توسط ملکه ویکتوریا (Queen Victoria)، لیست (Listz)، برامز (Brahms)، تزار نیکولای دوم (Tsar Nicholas II)، راخمانینف (Rachmaninov) و چایکوفسکی (Tschaikovsky) خریداری و نواخته شده است.

۵ مدال طلا توسط نمایشگاه لایپزیش (Leipzig)، به خاطر پیانوهای دست ساز و خیره کننده به بلوتنر اعطا شده است. اگر شما نمی توانید یکی از سازهای اعلای بلوتنر را تهیه کنید، این شرکت دو رنج دیگر از پیانو را به شما پیشنهاد می دهد، دسته Heassler و دسته Irmler.

اشتاین وی اند سانز – Steinway & Sons

اشتاین وی اند سانز (Steinway & Sons) احتمالا شناخته شده‌ترین و مورد احترام‌ترین سازنده پیانو در دنیاست. هر پیانو Steinway & Sons بیش از یک سال زمان می برد تا توسط صنعت گران با مهارت ساخته شود و هر پیانو از بیش از ۱۲,۰۰۰ قسمت ساخته می شود. هیانریش انگلهارد اشتاینوگ (Heinrich Engelhard Steinweg) وقتی که به ۲۰ سالگی رسید، در آشپزخانه اش در Sessen آلمان شروع به ساختن پیانو کرد. ۲۵ سال بعد از ساختن پیانو “آشپزخانه‌ای” اش و ۴۸۲ ساز دیگر، هاینریش تصمیم گرفت به آمریکا برود. در سال ۱۸۵۳، Steinway & Sons امروزی، که احتمالا معروفترین سازنده پیانو برای ما محسوب می شود، توسط Henry E Steinway و خانواده‌اش در نیویورک، تاسیس شد.

Steinway & Sons به عنوان بنیان‌گذار پیانو مدرن در نظر گرفته می شود و تا امروز ۱۲۷ پتنت را به نام خود ثبت کرده است. ۱۷۰۰ پیانیست حرفه ای و بسیاری دیگر از موسسات موسیقی از پیانو‌های Steinway & Sons استفاده می کنند. Steinway & Sons هنوز در نیویورک پیانو‌هایش را می سازد و البته یک کارخانه در هامبورگ نیز دارد.

آموزشگاه موسیقی در تهران

این شرکت پیانو‌های رویال (Grand) و دیواری (Upright) تولید می کند و همچنین دو خط تولید سفارشی به نام جواهرات تاج (Crown jewels) و سفارشی (Costum) برای مشتریانی که قطعه خاصی می خواهند، دارد.

هر پیانوی رویالِ (گرند) (Grand) اشتاین وی (Steinway) یک شاهکار منحصر به فرد است که توسط دست صنعتگران تولید شده است. ما زمانمان را در تولید صرف می کنیم – همه چیز بی سر و صدا و با مراقبت انجام می شود.

Steinways & Sons جایزه های بسیاری از نیویورک، پاریس و بسیاری از سازمان‌ها برای کیفیت پیانو‌هایش دریافت کرده است. این به این معناست که پیانو‌هایشان ارزان نیست اما خبر خوب این است که اگر شما نمی توانید یک Steinways & Sons تهیه کنید، شرکت دو برند قابل تهیه دیگر به نام‌های Esse- و Boston را نیز تولید می کند. Esse- برند سطح ورودی (entry-level) از Steinway است و Boston بازار سط میانی را هدف گرفته است.

بکشتاین – Bechstein

بِکشتاین (Bechstein) به تولید پیانوهایی با تن صدای عالی و زیبایی مشهور است. همانطور که همراه با تمام سازندگان بهترین مارک پیانو در اینجا لیست کردیم، بِکشتاین هم هر یک از سازهایش را به وسیله دست می سازد. شایان ذکر است که Bechstein یکی دیگر از تولید کننده‌های پیانو است که در سال ۱۹۵۳ در آلمان و این بار در برلین شکل گرفته است. کارل بکشتاین (Carl Bechstein) نخستین پیانوی خود را برای نوازنده قوی و پر انرژی و همچنین شناخته شده به عنوان یک پیانیست دقیق و ظریف ساخت.

در سال ۱۸۸۵ بِکشتاین رشد کرده بود و یک فروشگاه در لندن افتتاح کرد و اوج موفقیتش زمانی بود که ملکه ویکتوریا یک پیانوی رویال (Grand) (گرند) Beckstein طلاکاری شده از این شرکت خریداری کرد. فروشگاه لندن به عنوان بزرگترین نمایشگاه در اروپا بزرگ شد و شرکت در ادامه این روند Bechstein Hall را ساخت که امروزه آن را با نام ویگمور هال (Wigmore Hall ) می شناسیم. بسیاری از ستارگان و هنرمندان دیگر نیز از حامیان این برند بوده اند، ازجمله بیتلز (the Beatles)، التون جان (Elton John) و فردی مرکوری (Freddy Mercury).

کلاس آموزش پیانو

کلود دبوسی (Claude Debussy): “یک نفر باید، فقط آهنگ پیانو برای بِکشتاین (Bechstein) بنویسد.”

در سال ۱۹۹۲ بِکشتاین از برلین به محل فعلیش در زایفِنِنرزدُرف (Seifhennersdorf ) نقل مکان کرد. از آن زمان بِکشتاین بیش از ۱۸ میلیون پوند بر روی تکنولوژی و طراحی، برای حفظ خط مقدم طراحی پیانو سرمایه گذاری کرده است. شور و شوق و تعهد به کمال دومین ها در خانواده بِکشتاین هستند. مدیر فنی کارکنان خود را دارد که به صورت جداگانه میله چکش را برای قسمت‌های زیر (تریبل)، وسط و یا بم (باس) با توجه به زیر و بمی صدای طبیعی میله، انتخاب می کند.

فراتر از کیفیتِ صدای آهنگ پیانو، بِکشتاین به عنوان خالق قاب‌های (چهارچوب) هنری پیانو منحصر به فرد، شناخته شده است. اینجا، مکانیست که هنرمندان به صورت جداگانه قاب‌های (Cases) پیانو را آرایش و تزئین می کنند تا قاب پیانویی منحصر به فرد و بی نظیر بسازند. پس شما تنها یک ساز با صدای عالی دریافت نمی کنید، بلکه این ساز یک تکه از هنر را نیز، درست در داخل خودش دارد. در حقیقت بعضی از قاب‌های هنری پیانو‌های بِکشتاین، قطعاتی در حد و اندازه موزه هستند.

فاتسیولی – Fazioli

هر چند که این شرکت در سال ۱۹۸۱ شروع به کار کرد، اما پائولو فاتسیولی (Paulo Fazioli) را یکی از برترین سازندگان پیانو در جهان ساخته است. به عنوان یک پیانیست کسنرت و فرزند کابینت ساز مشهور پائولو فاتسیولی پیشینه ای عالی، برای ساخت یک پیانوی بی نظیر داشت. او با اشتیاق یک ساز با لمس (تاچ) و تن (لحن) بی همتا و غیر قابل رقابت، ساخت. به عبارت ساده تر پائولو فاتسیولی می خواست بهترین پیانویی که می توان با پول خرید، را بسازد.

برای تولید پیانو‌های رویال (Grand) و پیانو‌های رویال کنسرت (Grand Piano Concert)، به صورت انحصاری، هدف بالاترین کیفیت بدون نگرانی برای تولید بزرگ است.

ساخته شدن در ایتالیا این پیانو را ارزان نمی کند، برچسب قیمت‌های آن، از حدود ۱۰۰,۰۰۰ دلار تا ۳۰۰,۰۰۰ دلار است. این پول بسیار زیادی است، اما شرکت تنها بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ پیانو در سال تولید می کند، آنها حتی یک پیانو با ورق طلای ۲۴ عیار هم می سازند. با این حال فاتسیولی فقط پیانو های رویال و یا پیانوهای رویال کنسرتی می سازد، و این شرکت پیانوی دیواری (Upright) تولید نمی کند. همچنین هیچ وقت سعی نکنید که بزرگترین پیانوی رویال کنسرتی ساخته این شرکت را خودتان تکان دهید، پیانوی زیبای مدل F308 نزدیک به ۵۷۰ کیلوگرم وزن دارد و اندازه آن بیشتر از ۳ متر است. این سازنده پیانو جوان، یک علامتِ تولیدِ ساز، ساخته است که با شهرتی دست نیافتنی و احترام همراه است. اگر شما از لحاظ مالی توانی تهیه یک پیانوی این شرکت را دارید، فاتسیولی (Fazioli) یک ساز واقعا زیباست، و با توجه به تولید کم، پتانسیل واقعی برای یک سرمایه گذاری بزرگ را دارد.


آگهی و تبلیغکولر گازی – آموزش پیانو – آموزشگاه موسیقی – کلاس موسیقی – آموزشگاه موسیقی شرق تهران – بهترین آموزشگاه موسیقی – استاد پیانو
آموزشگاه موسیقی

مواردی در تدریس و نوازندگی پیانو ( آموزشگاه موسیقی )

نکاتی در تدریس و نوازندگی پیانو

بر کسی پوشیده نیست که نوازندگی پیانو نیز مانند تمامی مهارتهای فیزیکی هنری و حتی غیر هنری چنانچه علاوه بر تمرین و ممارست با مطالعه تجارب دیگران، روشها و مفاهیم بنیادی توام باشد،
در نهایت نتیجه بهتری را عاید هنرجو خواهد کرد.
به همین علت نوازندگان باید ایده های کهنه ای مانند تمرین های مدام و مکانیکی صرف را کنار گذاشته و به نوازندگی بصورت علمی تر و هنری تر نگاه کنند و آنرا صرفا یک مهارت فیزیکی نپندارند.

مجموعه راهنمایی های زیر از جمله مواردی است که رعایت و مد نظر قرار دادن آنها می تواند شما را در گرفتن نتیجه بهتر از زمانی که صرف تمرین می کنید، یاری دهد.
توجه داشته باشید که بسیاری از موارد مطرح شده می تواند برای نوازندگان سایر سازها نیز مفید باشد.

مواردی در تدریس و نوازندگی پیانو

۱ – زمانی که پس از یک وقفه طولانی مجدداً تصمیم دارید به دنیای نوازندگی پیانو بازگردید،
اجرای آهسته قطعات واقعی موسیقی برای شروع، بهتر از تمرین کردن و اجرای اتودهای تکنیکی است.
زیرا نواختن یک قطعه موسیقی به سبب فرازو نشیب های طبیعی که دارد
ماهیچه ها را وادار می کند تا بصورت روان و طبیعی در طول اجرای قطعه فعال شوند
برخلاف اجرای تمرین های تکنیکی که بصورت موضعی روی قسمتهای خاصی از بازو، مچ دست یا انگشتان کار می کنند.

۲ – عدم تمرکز و نداشتن اطمینان از اجرای قطعات را جدی بگیرید.
تنها با برطرف کردن آنهاست که قادرید خلاقیت و ابتکار خود در نوازندگی را پرورش داده آنرا به نمایش در آورید.
یک نوازنده تا زمانی که به توانایی اش اطمینان کامل نداشته باشد، انعطاف پذیری لازم را هنگام اجرا ندارد
و علاوه بر استرس هنگام اجرا به مرور زمان دچار ملال زدگی می گردد.

۳ – مانند یک خواننده که روزانه طنین صدا و قدرت ماهیچه هایش را تمرین داده و آزمایش می کند،
هر روز صدای متمایز و مختص همان روز را در ساز خود خلق و احساس کنید،
بدین ترتیب هماهنگی لازم بین اندیشه و احساس در اجرای یک آهنگ میسر می شود.

۴ – به خاطر داشته باشید که دستیابی به یک تکنیک قابل اطمینان در پاسخ “نیاز به شنیدن صدایی بی عیب و نقص” امکان می یابد،
درست مانند اینکه برای راه رفتن درست مجبورید از نقطه A به نقطه B قدم بردارید.

به عنوان یک مثال مشخص زمانی که سعی در تمرین استفاده مجدد از پدال به هنگام تغییر هارمونی را می کنید،
لازم است ابتدا نت ها، سپس هارمونی را تجربه کنید.
در مرحله بعد نیاز به غنی تر کردن صدا و بالا بردن damper ها و در نتیجه افزودن طنین و غنی کردن هارمونی را دارید.
پس از آن لازم است هر دو نت را با هم در یک پدال گوش دهید،
نهایتا مایل به شنیدن نت اول، توقف آن و نت دوم در ادامه هستید.
این کار و تولید چنین صدایی مطلقاً با شمارش و بالا پایین کردن پدال میسر نیست،
زیرا بر طبق یک نیاز و برای رسیدن به یک هدف خاص برنامه ریزی نشده است.

آموزش پیانو

۵ – سعی کنید در ابتدا قدرت تخیل، اندیشه و تصور خود را تقویت کنید،
پس از آن به توانایی فیزیکی ماهیچه ها و انگشتان خود توجه کنید.
با این روش قادر خواهید بود ایده و اندیشه را با مهارت فیزیکی همراه کنید و آوای مورد نظر را خلق نمائید.
این همراهی تنها با تلاش مستمر و تخیل مداوم آهنگ مورد نظر، سعی در خلق و پیاده سازی آن چه در ذهنتان است
و همچنین در نظر گرفتن احساس مربوطه، امکان پذیر است.

همانطور که بسیاری از بزرگان و نوابغ موسیقی “احساس کردن موسیقی”
و “گوش دادن با تک تک عضلات بدن” را به عنوان یک اصل مهم در نظر دارند.

معمولا هنرآموزان این موضوع را درک نمی کنند که طی کردن این مراحل، روش دستیابی به یک تکنیک فوق العاده است
و به اشتباه این تصور را دنبال می کنند که تمرینهای سریع بدون وقفه و فکر به حرکات سریع و نمایشی انگشتان نتیجه بهتری دارد
تا تمرینهای آرام و پیوسته همراه با تفکر و تعمق.

در حقیقت باید سعی کنید تا یک بار در مقام نوازنده موفق به برقراری ارتباط لازم بین تفکر و انگشتانتان شوید
و از آن پس تنها به موسیقی فکر کنید.
در آنصورت خواهید دید که به چه سادگی در موقع لزوم از پس هر سرعت اجرایی که لازم باشد بر خواهید آمد.

۶ – رسیدن به نقطه کمال در نوازندگی یا موسیقی، یک هدف واحد است که کلیه نوازندگان از ابتدا باید به آن توجه کنند.
هنرآموز باید به طور مداوم در شرایطی قرار گیرد که مجبور به تصمیم گیری باشد
و از این طریق اعتماد به نفس لازم را در خود پرورش داده به توانایی خود در حل مشکلات ایمان پیدا کند.

به طور کلی بهتر است اساتید تا حد ممکن دست شاگردان را در انتخاب باز بگذارند
و آنها را به تعمق هر چه بیشتر و مسئولیت پذیری در مقابل غایت مطلوب آهنگساز تشویق نمایند.

این طرز تفکر که “من به عنوان نوازنده مهم هستم و افکار آهنگساز برایم چندان اهمیتی ندارد”
از خطرناک ترین خصیصه های یک نوازنده است.
در عین حال نکته مهمی که لازم است اساتید در کنار موارد فوق مد نظر داشته باشند این است که همواره برای تصمیم گیری شخصی هنرآموزان نیز ارزش قائل شوند.

۷ – موسیقی مفهومی فراتر از نت های ساده و خالص دارد.
نوازندگان باید این غنا را در نگرش موسیقیایی خود بپذیرد.
این کار با مطالعه دانش موسیقی، تاریخ و گوش دادن به قطعات موسیقی امکان پذیر است.

۸ – با چهار انگشت تمرین کنید و ببینید آیا انگشت آزاد شما در هنگام نواختن آرام و راحت باقی می ماند یا خیر ؟

۹ – به عضلات دست امکان نفس کشیدن بدهید،
برای سالم ماندن ماهیچه ها و عضلات در هنگام نواختن، سیکل های فشار و استراحت برای انگشتان در نظر بگیرید.

۱۰ – رابطه بین صدا و حرکت انگشتان را مد نظر داشته باشید.
این کار یک مسیر ارتباطی بین نگرش ذهنی و حرکت فیزیکی خلق می کند.

۱۱ – منحنی های موزون را در ساخت یک قطعه پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید،
درست مانند ساختن پلی که هر جزء آن شکل متفاوتی دارد.
بنابراین تمام اجزاء به یکدیگر وابسته می شوند و هر یک نقشی حیاتی در نگهداری پل برعهده دارند.
برخلاف دیواری که کلیه آجرهای آن یک اندازه و یک شکل هستند!

۱۲ – نوازندگی آرام را تمرین کنید و به حالت شناور انگشتان خود را بر روی کلیدها حرکت دهید.

۱۳ – بهره گیری از پدال را با تمرین های زیاد فرا بگیرید از قطع کردن ناگهانی یک آکورد گرفته تا از بین بردن شدت صوت بصورت تدریجی.

۱۴ – توانایی دست چپ خود را تقویت نمایید و به همراهی آن معنا بخشید،
در عین حال توجه داشته باشید که هر کدام از دستهای شما مسئولیت خاصی در اجرا دارند
در اغلب موارد نباید سعی کنید مهارت هر دو را به یک اندازه برسانید.

۱۵ – مهارت دست چپ خود را بیشتر به سمت همراهی ببرید تا اجرای ملودی.

۱۶ – به حرکات موزون – رقص – انگشتان خود دقت کنید.
زمانی این حرکات درست هستند که نوانس ها، جمله بندی و آرتیکولیشن (articulation) درست اجرا شود.

۱۷ – نوازندگی را با هدف اجرای زیبای جملات و قطعات تمرین کنید نه سرعت و تکنیک.
این روش خودبخود مشکلات تکنیکی را برطرف کرده و احتمال آسیب دیدگی ماهیچه های شما را کاهش می دهد.

۱۸ – آموزش و تمرین شنیداری باید جزء اصلی هر جلسه تدریس یا تمرین باشد.

۱۹ – هنگام اجرای قطعه بدون در نظر گرفتن وجود ساز، قطعه موسیقی راهدایت کنید به آن فکر کنید و هرگز خواندن با آنرا فراموش نکنید.

۲۰ – حتی هنگامی که یک قطعه کلاسیک را اجرا می کنید به هارمونی آن توجه کنید
و آنرا بدون توجه به قطعه با رنگهایی که خودتان به آن اضافه می کنید تمرین کنید.
به این ترتیب با فضای قطعه بدون درگیری با ملودی های – احیاناً پیچیده آن – آشنا می شوید.

۲۱ – مانند عملکرد ریشه گیاهان که راه خود را برای رسیدن به آب می یابند،
انگشتان دست نوازنده نیز باید به دنبال نت ها حرکت نمایند.
باید از نحوه دنبال کردن نتهای موسیقی توسط انگشتان لذت ببرید.

۲۲ – سعی کنید ملودیها و قطعات را در ذهن خود در کلید های دیگر انتقال داده و به لحظه اجرا کنید.
اینکار مهارت دشیفر شما را افزایش می دهد.

۲۳ – تحلیل های Schenker-style را به منظور قدردانی از استعداد خارق العاده و خلاقیت های آهنگساز به کار گیرید.

مواردی در تدریس و نوازندگی پیانو

آموزش پیانو

مواردی در تدریس و نوازندگی پیانو